Onderwijs en de Grieks-Romeinse cultuur

Gepubliceerd op 14 juni 2014 om 20:55

In gesprek met Rudi Smeets, Het Nieuwsblad, 14 juni 2014

‘Voor mij volstaat het plezier van het bestuderen van de geschiedenis van Grieken en Romeinen, maar voor veel mensen is dat niet genoeg. Zij willen graag horen dat de studie van het Grieks en Latijn nuttig is om andere talen te studeren, probleemoplossend te denken et cetera. Ik ben de laatste om dat in twijfel te trekken, maar dat kan ook op andere manieren en in andere vakken. Ik zie vooral de fundamentele waarde van het Grieks-Romeinse gedachtegoed als dé reden om er op school aandacht en uren aan te besteden.’

‘De Grieken hebben het westerse denken bepaald. Het begrip democratie werd voor de eerste keer in Athene geformuleerd. Pericles verwoordde dat schitterend in zijn Lijkrede ter ere van de gesneuvelde Atheners van het eerste oorlogsjaar tegen Sparta. De Romeinen ­waren dan weer organisatorisch sterk. Denk maar aan de indeling van een land in provincies, het Romeinse recht en de Gregoriaanse kalender. Wil je jongeren opvoeden tot kritische en mondige burgers, dan kun je daar onmogelijk aan voorbij.’

 

Het hele artikel kan u hier lezen.